TALLER D’ARQUITECTURA I BIOCONSTRUCCIÓ PER A INFANTS DE 4 A 6 ANYS
Núria Valldeneu
L’APRENENTATGE
AGRADABLE ha estat la sorpresa que m’he endut després del treball amb els infants del Cirerer*. GRATIFICANT el procés. SORPRENTS els resultats. I molt útils les conclusions i l’APRENENTATGE que n’he extret.
Cada infant ha deixat anar el seu vessant més creatiu per, SENSE PREJUDICIS ni condicionants (més enllà dels materials), CONSTRUIR lliurement, explorant en aquella necessitat més profunda, que tot ésser humà té, de cerca d’un REFUGI o recer on sentir-se protegit, emparat, i envoltat de tot allò que ens fa SENTIR BÉ. Un instint primitiu que ens connecta amb la NATURA, a través dels materials utilitzats, i amb nosaltres mateixos a la recerca d’un lloc agradable per viure. Així, el procés constructiu i el resultat final desprenen part d’aquesta ESSÈNCIA personal de cadascun dels infants, que és única i diferent en cada cas:
Un espai molt gran ple d’arbres i vegetació, un bosc, un jardí...
Un espai on hi tenen cabuda també els animals.
Un espai petit, compacte i ple de detalls...
Un espai únic, senzill...
Un espai múltiple, complex...
Un espai amb moltes finestres i molta llum.
Un espai interior i un d’exterior, per jugar i per viure.

D’aquí en trec un gran aprenentatge com a persona adulta i com a professional:
Hem perdut aquesta capacitat d’observar-nos, de connectar-nos amb nosaltres mateixos, a la recerca d’un espai on viure a gust?
Perquè casa nostra és això, un lloc on ens hi poguem sentir millor que enlloc, un recer per al nostre cos i la nostra ànima, una llar que ens dóna escalfor, seguretat i que ens permet desenvolupar-nos i créixer com a persones. Un refugi fet a la nostra mida, segons les nostres possibilitats, un lloc que reflecteix la nostra essència.
Els infants ho han pogut expressar lliurement: AQUESTA ÉS LA MEVA CASA, deia algú, segur de si mateix.
COM GENEREM TOT AQUEST PROCÉS? LES PROPOSTES
El taller es basava en dues propostes molts simples, concretes i alhora molt obertes:
PROPOSTA 1: dibuixem la casa que ens agradaria.
Cada infant dibuixa en un full de paper, amb retoladors o llapis, una casa. Alhora, parlem i reflexionem una mica sobre alguns dels principals elements que la formen, quina funció tenen, i ampliem vocabulari:
La façana: la paret que ens separa de l’exterior. És la cara de l’edifici (faç).
La coberta: per protegir-nos de la intempèrie, de la pluja. És el barret.
La porta per entrar i sortir.
Les finestres: la relació entre l’interior i l’exterior. La llum, la mirada.
Elements exteriors: terrasses, balcons, porxos, galeries, patis, etc.
Elements interiors: parets/envans, forjats, escales, habitacions, cuina, lavabo, menjador, mobiliari, xemeneia, portes, passadissos, etc.

PROPOSTA 2: Construim una maqueta!
Cada infant construeix una casa, pensant en els principals elements dels que hem parlat quan dibuixàvem: unes parets, una coberta, etc.
Proposo construir-la amb materials naturals (alguns dels quals hauran anat a buscar prèviament els mateixos infants) més o menys elaborats, reciclables i de baix impacte ambiental:
Materials BÀSICS: pedretes, branquetes i branquillons, pinassa, fang, fustes, cartolines i cartrons.
Materials d'UNIÓ: fang i fil gruixut (llana o cotó).
EINES per manipular els materials: tisores i cutter.
Prescindim de materials sintètics i coles.

Amb aquesta segona proposta treballem, a més:
La física de la construcció, les estructures. Allò que pensem i dibuixem després s’ha de construir i, per tant, s’ha d’aguantar, ha de ser estable. Les formes, dimensions, proporcions que han de tenir els elements i la interacció entre ells perquè puguin realitzar la seva funció.
Les formes dels espais i dels edificis. Estem acostumats a les formes rectangulars però les possibilitats són, en realitat, infinites. Experimentem amb les diferents formes de construcció segons les possibilitats que ens ofereix cada material i la interacció entre aquestes formes. Treballem la geometria, el concepte d’espai, el buit.
La manipulació i l’exploració dels materials naturals, les seves característiques, propietats físiques, possibilitats. Els materials naturals, a més de ser més sostenibles, són materials que ens connecten amb la natura i amb la nostra pròpia essència, són materials que afavoreixen ambients saludables i que estimulen els nostres sentits.
LA IDEA
Em rondava pel cap fa ja molt de temps la idea de fer tallers per a infants relacionats amb l’arquitectura i la bioconstrucció, però mai havia arribat a concretar res. Simplement era un pensament que estava allà, latent, a l’espera potser, inconscientment, d’una oportunitat.
A finals del 2015 vaig assistir a unes jornades de bioconstrucció que se celebraven anualment a Graus (Osca). Allà vaig participar d’una activitat grupal, per adults, on la proposta era construir l’escola que volem, amb materials naturals: cartrons, pedres, branques, llana i poca cosa més. Va ser una experiència molt bonica i sorprenent.
I aquest any ha sorgit la oportunitat i he lligat, amb l’ajuda del meu company, experiències, idees i ganes de portar-ho a terme.
Moltes gràcies a l’equip d’adults acompanyants de l’espai del Cirerer per la oportunitat i l’acollida de la proposta i, sobretot, moltes gràcies als infants per la vostra participació, entusiasme i dedicació!!
*El Cirerer és l’espai d’infantil dins del projecte d’escola lliure del Submarí Lila on assisteixen, cada matí, 36 infants entre els quals hi ha els meus tres fills.